menusearch
hogoogi.ir

مزایای ارجاع اختلاف به نهاد داوری

header
۱۴۰۰/۲/۷ سه شنبه
(0)
(0)

مزایای ارجاع اختلاف به نهاد داوری

مزایای ارجاع اختلاف به نهاد داوری

مزایای داوری در حل و فصل اختلافات کدامند؟

۱) انتخاب داور و حَکَم توسط طرفین

۲) محل رسیدگی به پرونده :دومین امتیاز این نهاد نسبت به رسیدگی در دادگاه آن است که طرفین به جای حضور در دادگاه به محلی که توسط داور تعیین شده مراجعه می‌کنند یا می‌توانند حسب توافق در محل مشخصی به اختلافات آنان رسیدگی شود. در واقع مشکلاتی برای طرفین در مراجعه به محاکم دادگستری وجود دارد که در رسیدگی از سوی داور وجود ندارد.

۳) سرعت در رسیدگی سومین و مهم ترین ویژگی سرعت در رسیدگی است. بر مبنای تبصره ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی اگر مدت داوری معین نشده باشد مدت قانونی آن ۳ ماه است و طرفین دعوی می‌توانند با توافق یکدیگر مدت داوری را تمدید نمایند. لیکن مشکل رسیدگی در دادگاه آن است که طرفین نمی‌توانند مدت رسیدگی را تمدید کنند یا مانع از تجدید اوقات محاکمه شوند.

۴) سهولت و آسانی در رسیدگی دیگر مزیت داوری که در رسیدگی توسط داور وجود دارد، سهولت در رسیدگی و وجود آزادی عمل است. مطابق ماده ۴۷۷ آیین دادرسی مدنی، طرفین داوری تابع رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی نیستند ولی باید مقررات مربوط به داوری رعایت شود.

۵) کمتر بودن هزینه های داوری هزینهٔ رسیدگی و دادرسی در نهاد داوری به میزان قابل توجهی از هزینه های دادگاه کمتر بوده و طرفین دعوی هزینه ای کمتر از آنچه باید در دادگاه پرداخت کنند در داوری پرداخت خواهند کرد.

۶) خصوصی و محرمانه بودن رسیدگی ویژگی دیگری که دادرسی توسط داور دارد آن است که رسیدگی توسط داور، خصوصی، محرمانه و غیرعلنی است. این موضوع در فرضی مهم است که در دعاوی بین تجار و بازرگانان موضوعات مورد اختلاف برای رسیدگی مستلزم تبادل اطلاعات تجار است.